Hibridni model rada postao je iznimno popularan posljednjih nekoliko godina zahvaljujući prednostima koje donosi i ljudima i organizacijama – kao što su uživanje u fleksibilnosti rada od kuće uz strukturu i podršku ureda. Čak i prije pandemije, većina zaposlenika u Europi rado je prihvaćala hibridni rad koji im je omogućio da barem neko vrijeme rade izvan konvencionalnih ureda. To je bila odlična prilika za postizanje bolje ravnoteže između poslovnog i privatnog života. No, iako su kompanije i pojedinci u mogućnosti bolje upravljati različitim aspektima svog radnog i privatnog života, nekoliko čimbenika i dalje ugrožava poticajno i zdravo radno iskustvo.
Zašto dolazi do pojave “digitalnog umora”?
Prvi čimbenik je činjenica da se broj digitalnih alata, aplikacija i platformi za rad ubrzano povećao. Studije pokazuju da srednja i velika poduzeće sada imaju više od 300 digitalnih aplikacija, dok pojedinačni zaposlenici moraju usvojiti nove vještine rada na 9 do 12 aplikacija i alata. Rad je na ovaj način preopterećen i dolazi do stanja poznatog kao “majmunski um” – koncept izveden iz budističke filozofije koji definira stanje u kojem svjesna pažnja ne može ostati.
Drugi kritični čimbenik je vrijeme koje provodimo ispred ekrana. Na poslu, korištenje online sastanaka, virtualnih chatova i drugih oblika digitalne komunikacije porastao je tijekom protekla dva desetljeća, povećavajući time radno vrijeme pred ekranima i podrazumijevajući niz fizičkih, kognitivnih i bihevioralnih posljedica.
Radno mjesto postaje hiperpovezano, a način na koji komuniciramo postaje sve prodornii. Uz sve prednosti koje pruža tehnologija, sve su očitije i nuspojave i rizici za zdravlje i dobrobit na poslu, jer dolazi do pojave „digitalnog umora“.
Kako prepoznati simptome “digitalnog umora”?
Preopterećenost i iscrpljenost javljaju se kao rezultat prevelike digitalne stimulacije. Fizičke manifestacije “digitalnog umora” često uključuju glavobolju, bol u vratu, naprezanje očiju, suhe oči i nisku razinu energije. Problemi u ponašanju su povezani s poteškoćama kod uspostavljanja odnosa s drugima putem ekrana.
U interakciji s drugim ljudima, ljudski um je programiran da traži neverbalne znakove, kao što su govor tijela i izrazi lica. Digitalne interakcije mogu smanjiti ili čak eliminirati takve znakove čineći komunikaciju zamornijom i manje učinkovitom.
Ponekad postoji i preveliki pritisak kod “nastupanja” pred kamerama jer se brinemo hoćemo li svojim kolegama izgledati pristojno ili ne. U isto vrijeme, sudjelovanje u previše online sastanaka može stvoriti osjećaj izoliranosti i smanjiti mogućnost neformalnih razgovora i stanki.
Kako smanjiti pojavu “digitalnog umora” u radnom okruženju?
Pretvaranje ureda u digitalno radno mjesto zahtijeva više od samog upravljanja skupom tehnologijom koja se stalno razvija. Rješenje nije zabraniti ili ograničiti korištenje tehnologije, već promicati mudrost u njezinoj upotrebi. Treba stvoriti novu kombinaciju fizičkih, kulturnih i digitalnih elemenata koji oblikuju međusobnu interakciju ljudi i tehnologije.
Sedus je prepoznao te izazove i kao rješenje za smanjenje “digitalnog umora” razvili su kolekciju uredskog namještaja pod motom “The Detox Office – brižni ekosustav za radno mjesto”. Cilj ove kolekcije je ljudima pružiti mogućnost da rade u okruženju koji je potpuna suprotnost digitalnom radu i pronaći promjenu perspektive. Namjera je stvoriti okruženje koje promiče zdravlje i dobrobit zaposlenika.
Biofilni dizajn je ključni faktor u tom procesu što se očituje i u pristupu Detox Office kolekcije korištenjem ne samo biljaka, već i namještaja s prirodnim oblicima i završnim obradama u prirodnim i poticajnim bojama.
Time se omogućuje dizajn ureda koji stvara trenutke ugode koje zaposlenici mogu doživjeti daleko od tehničkih alata.
Uz biofilni dizajn, dodatni čimbenik koji doprinosi detoxu ureda su zone za druženja i spontane sastanke poput kantina i lounge zona. Brojne studije pokazale su kako ljudi pate od nedostatka društvenih odnosa kada rade na daljinu. To negativno utječe na njihovu motivaciju, osjećaj pripadnosti i njihovu blagostanje. Kreiranjem zona za spontana druženja
stvaraju se preduvjeti za neformalna druženja i povezivanje među kolegama, što pridonosi osjećaju pripadnosti i zajedništva.
No pritom ne smije se zanemariti kretanje i tjelesna aktivnost, koji su prvi preduvjeti osjećaja dobro i zdravo. Uredski prostor mora sadržavati niz radnih stanica koje potiču zaposlenike da se pomaknu sa svojih stolova i odabrati rad u drugim područjima s različitim postavkama i držanjem tijela. Kombinacija visokih i niskih stolova, te različite garniture za sjedenje potiču ljude na kretanje i promjenu njihova držanje i način na koji rade.
Budite u toku s novostima i projektima na kojima radimo.
©2023 Plan2B. All Rights Reserved