Hibridni model rada prisutan je već nekoliko godina, kako globalno, tako i na našim prostorima. Istraživanja sve više ističu njegove prednosti, ali i izazove koji se pojavljuju, a s kojima se moramo suočiti kako bi hibridni rad ostao održiv i učinkovit na duže staze.
Jedan od ključnih izazova rada na daljinu, posebice u kombinaciji s umjetnom inteligencijom, odnosi se na činjenicu da se ovaj oblik rada većinom temelji na interakcijama putem ekrana. Naša komunikacija i suradnja s kolegama i partnerima premjestila se na zaslone računala, tableta i pametnih telefona, koji postaju dominantni mediji za profesionalnu interakciju. S povećanjem njihove prisutnosti, raste i razumijevanje njihovog utjecaja na nas, kao i na naše radne navike i međuljudske odnose.
Danas članovi timova rade s različitih lokacija, često pod različitim uvjetima, s različitim načinima razmišljanja i radnim stilovima koji nisu uvijek vidljivi putem ekrana. To dovodi do nedostatka konteksta – onog što se prirodno ostvaruje dijeljenjem istog fizičkog prostora – što može rezultirati nesporazumima i smanjenim osjećajem kohezivnosti unutar tima.
Komunikacija putem ekrana ograničava našu sposobnost da opažamo neverbalne signale, što cijeli proces čini manje prirodnim i „stvarnim“. Na taj način, članovima tima postaje teže razvijati međusobne odnose, što usporava proces kreativnog rješavanja problema i zajedničkog donošenja odluka.
Unatoč svim prednostima hibridnog rada, posebno u kombinaciji s naprednim tehnologijama poput umjetne inteligencije, najnovija istraživanja su pokazala da može doći do povećane društvene izolacije i smanjenja međuljudskih vještina.
Ovaj trend postaje osobito zabrinjavajući za mlađu generaciju, koja bilježi porast anksioznosti i depresije, dodatno pogoršan sjedilačkim načinom života.
Kako bi se očuvala dobrobit zaposlenika, koja je ključna za njihovu kreativnost i produktivnost, postavlja se pitanje: kako ublažiti negativne učinke hibridnog modela rada?
Dokazano je da interakcija licem u lice poboljšava neuralnu sinkronizaciju, potiče dublje povezivanje i omogućuje bolje razumijevanje među članovima tima. Za poslove koji zahtijevaju timsku suradnju na kreativnim i razvojno zahtjevnim projektima preporučuje se rad u zajedničkim radnim prostorima, dok je rad na daljinu bolje prilagođen zadacima koji uključuju tehnički rad i razvoj već definiranih ideja ili poslova.
Zajednički radni prostori pružaju multimodalno osjetilno i kognitivno iskustvo, u kojem elementi poput govora tijela, izraza lica, tona glasa i fizičkih karakteristika prostora (npr. rasvjeta, temperatura, ventilacija, namještaj) igraju ključnu ulogu u poboljšanju kognitivnih funkcija. Ove komponente zajedničkog prostora omogućuju bolje razumijevanje i interakciju među kolegama, nešto što komunikacija putem interneta još uvijek ne može u potpunosti replicirati.
Istraživanja također pokazuju da fizička prisutnost članova tima ima značajan utjecaj na proizvodnju određenih hormona, poput oksitocina, koji je povezan s povjerenjem i empatijom. Iako još uvijek nije u potpunosti jasno je li ova neurokemija jedini ili glavni čimbenik, sigurno olakšava stvaranje tima, poboljšava suradnju i potiče otvorenost za dijeljenje i razvoj ideja.
Ovi čimbenici jasno pokazuju da posao, koji uključuje kombinaciju intelektualnog, fizičkog i emocionalnog angažmana, ne može zanemariti kognitivnu i emocionalnu vrijednost uredskog prostora, čak ni u kontekstu hibridne radne kulture.
Ovaj uvid potiče želju za većim angažmanom u uredima i ubrzava usvajanje novih pristupa u dizajnu radnog okruženja. Moderni ured treba biti osmišljen uz razumijevanje kako posao i radno okruženje postaju sve više integrirani u osobne živote, naglašavajući ravnotežu između profesionalnih, fizičkih i društvenih aspekata dobrobiti zaposlenika. Prostor mora biti prilagođen novim uvjetima, s naglaskom na kolektivnu dobrobit i izuzetno iskustvo rada. Ključna promjena u tom smjeru započinje zajedničkim prostorima koji uspješno integriraju digitalne i fizičke aspekte radne kulture, stvarajući tako okruženje koje potiče produktivnost, kreativnost i međuljudsku povezanost.
Poželjno je uložiti u stvaranje inovativnih radnih okruženja koja potiču spontane interakcije, suradnju i društvenu povezanost, uključujući društvene događaje i aktivnosti poput teambuildinga. Ovi prostori trebaju zadovoljiti različite potrebe zaposlenika, promičući njihovu dobrobit, poticanje razmjene znanja i jačanje međuljudskih veza.
Kombinacija prostorija s različitom funkcijom omogućuje radnicima da prilagode svoje radno okruženje prema osobnim potrebama, dok tvrtkama omogućuje bolju organizaciju prisutnosti zaposlenika tijekom tjedna. Hibridni načini rada također potiču stvaranje novih zona poput uredskih kafića i zajedničkih prostora, često obogaćenih elementima biofilnog dizajna.
Ovi prostori dizajnirani su kako bi olakšali prijelaz između različitih načina rada.
Zajednička karakteristika svih tih prostorija je da oni djeluju kao društvena središta koja odražavaju vrijednosti i kulturu organizacije, istovremeno potičući osjećaj pripadnosti i zajedništva među zaposlenicima. Razlikuju se u naglasku na dobrobit i društvenu povezanost, timski rad ili pak fokusirani, samotni rad – čak i unutar zajedničkog prostora. Uredske kantine i kafići sve više postaju središta za udoban i opušten rad, dok su zajedničke prostorije fleksibilni prostori koji služe za različite događaje, sastanke i neformalne oblike suradnje.
Ovi prostori predstavljaju novi oblik odnosa između organizacija i njihovih zaposlenika, koji više nije usmjeren na kvantitativne mjere produktivnosti (koje bi trebale postati manje relevantne s porastom umjetne inteligencije), već na kvalitativne aspekte poput inovacije i kreativnosti. To su prostori koji omogućuju ljudima da se povežu, stvaraju kolektivnu inteligenciju i razvijaju se u skladu s promjenjivim potrebama i vrijednostima moderne radne snage, čime omogućuju uspješan napredak u hibridnom radnom okruženju.
Za više informacija i rezultatima istraživanja o važnosti fizičke povezanosti pretplatite se na Sedus Insights.
Budite u toku s novostima i projektima na kojima radimo.
©2023 Plan2B. All Rights Reserved